Volkswagen

De basis van de geschiedenis van Volkswagen werd voor het eerst gelegd door de Oostenrijkse professor en auto-ingeneur genaamd Ferdinand Porsche. Zijn idee om 1922 een goedkope auto te ontwerpen hoefde niet te rekenen op belangstelling en werd zelf afgewezen door zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler. Bij het bedrijf Mercedes-Benz liep de samenwerking met hem op de klippen, toen hij zijn voorstel om een goedkope auto te ontwerpen onthulde. In 1943 kreeg hij van Adolf Hitler de opdracht genaamd “Kraft durch Freude”. Deze opdracht hield niets anders in dan dat hij een auto voor het volk moest ontwerpen en moest voldoen aan enkele voorwaarden. De opdracht van Hitler zou de geschiedenis van Volkswagen in een andere dimensie tillen. Een van de voorwaarden is dat het een snelheid moest kunnen behalen van 100 km/u, verder moest deze Volkswagen twee volwassenen en een kind of een soldaat en een mitrailleur kunnen vervoeren. Het moest over een luchtgekoelde motor beschikken, zodat het tijdens de winter buiten kon staan zonder schade op te lopen. De ideale Volkswagen moest een verbruik hebben van tussen de 6 en 7 liter op 100 km en moest niet duurder zijn dan 90 Reichsmark. Door samenloop van omstandigheden presenteerde Porsche uiteindelijke drie prototypes van de Volkswagen op 12 oktober 1936. De productie van de auto werd uiteindelijk door Hitler toegewezen aan de “Arbeidsfront” door een gebrek aan bedrijven die volledig in Duitse handen waren. Dit zou het begin zijn van een gouden toekomst voor de huidige stad Wolfsburg en zijn inwoners, waar het autofabriek zou verrijzen.

 

Voor en na de Tweede Wereld Oorlog

Het lag in de bedoeling dat de KdF autofabriek 800.000 auto’s moest fabriceren. Op 26 mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de KdF fabriek en in 1940 rolde de eerste 100 voertuigen van de band af, allemaal voor partijgenoten. Toen de tweede wereld oorlog werd uitgebroken ontwierp Porsche en Erwin Komenda een legervoertuig op het chassis van een kever ook wel Kübelwagen genaamd. Later zou de Volkswagen Schwimmwagen en militaire versies van de Volkswagen Kever worden ontworpen. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog kwam het KdF autofabriek in Amerikaanse handen om vervolgens overgedragen te worden aan de Britten. Het bedrijf werd vaak daarna ingezet voor strategische doeleinden met oog op de oorlog. Geheel achter deze achtergrond plaatste de Britse regering een order van 20.000 stuks voertuigen door een tekort ervan. Het fabriek werd vervolgens aangeboden aan de Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar waren allemaal niet geïnteresseerd in het ontwerp van de Volkswagen. Nadat aanbiedingen massaal werden afgeslagen is het bedrijf uiteindelijk op eigen kracht verdergegaan onder de naam Wolfsburg Motor Works. De naam het autobedrijf zou later veranderen in Volkswagen en zou onder het beheer van de Duitse overheid vallen. Door de geschiedenis van Volkswagen heen zijn er mooie en minder mooie momenten gekend, maar het heeft ondanks alles een enorme impact gehad op automobiliteit wereldwijd. Daarbij zijn er verschillende modellen ontworpen soms met en zonder succes.

 

Modellen

Door de jaren heen heeft Volkswagen heel wat modellen auto’s gefabriceerd. Hieronder zijn enkele modellen die Volkswagen heeft voortgebracht:
-Bestelbusje Type 2
-Kever
-Karman Ghia
-Volkswagen 1500/1600 (Type 3)
-Volkswagen 411/412 (Type 4)
-K70
-Golf
-Golf VI
-Polo
-Scirocco
-Passat
-3 deurs Fox
-Tinguan (Mini SUV)
-EOS ( Coupe Cabriolet)
-Passat CC de Scirocco
-de New Beetle
-Phaeton
-Touareg
-Volkswagen Brasilia

 

Laat een reactie achter